tangani masalah dengan sebaik mungkin

google imej

assalamualaikum sahabat..teman..sayang2 dan semualah..dalam bersuka ria kita tak tahu sampai bile kegembiraan itu kekal dan tak tahu bile pula dugaan atau masalah datang..namun,itu sudah menjadi lumrah hidup..yang senang pasti akan susah..yang gembira pasti akan sedih..

wahai pembaca yang sangat2 ila sayang..setiap manusia pasti akan didampingi masalah..oleh itu..kita sebagai manusia yang mempunyai akal dan kewarasan yang baek..seharusnya pandai mengatasi masalah ini dengan baek..jangan sesekali berfikir utk menjauhi masalah ini dengan membawa unsur2 yang tidak baek..

dan jangan sesekali atasi masalah ini dengan kegiatan yang tidak bermoral atau bertindak dengan akal yang singkat..sesungguhnya ujian itu hanyalah sementara..bersabarlah sayang hadapi kesulitan hidup kerana Allah Maha Adil lagi Maha Mengetahui..

sayang2 ila jangan cepat melatah dalam mengambil tindakan yang tidak baek tau..Allah turunkan hujan kerana 1001 sebab..Allah datangkan matahari pun punye 1001 sebab..akhirnye terserlah pelangi yang Subhanallah cantek tak dapat digambar dengan kata2 kerana itu adalah hadiah setelah Hujan dan Matahari terik datang menerpa..

ila sangat2 bangga bagi orang yang berjaya mengatasi masalah dengan cara paling baek..kerana itu melambangkan keteguhan iman kita apabila diduga dalam pelbagai cara sekalipom..ingatlah.Allah sentiasa bersama kita..dalam hidup..kegembiraan dan kesedihan hidup bukan berpunca daripada siapa2 kerana bukan orang laen perlu tangani semua itu..sebab semua itu kita yang wajib hadapi..

muhasabah diri ~ilasuhaila~

Popular posts from this blog

Cheapmon atau Kenan

Pengalaman Si Ibu : Anak Tak Nak Susu Botol

Kesan Pil Yasmin Kepada Diri Sendiri