Posts

Showing posts from June 24, 2012

'JANGAN'

Image
1. Jangan sengaja lewatkan solat.
2. Jangan masuk tandas tanpa memakai alas selipar.
3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing.
4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh.
5. Jangan tidur selepas solat Subuh.
6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
7. Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.
8. Jangan pakai sepatu yang berlainan pasangan atau pun memakai sebelah sahaja.
9. Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
10. Jangan bergaul bebas di tempat kerja.
11. Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa.
12. Jangan ego untuk meminta maaf kalau memang kita bersalah.
13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan.
14. Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja.
15. Jangan bakhil untuk bersedekah.
16. Jangan banyak ketawa.
17. Jangan biasakan berbohong.
18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.
19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
20. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.

sum…

Akhirnya dah pandai

wah2..assalamualaikum korang yang ila sayang sgt2 tuu..kemaen heppy ila nie..alhmdulillah..biarlah orang kate ila dah ketinggalan zaman tapi ila bangga sebab dah pandai nak buat header yang tranparent tuu..mekasih kepada BFF  yang tersayang..
nextime dah boleh buat header cantek2 guna kepakaran diri sendiri..kalo takde dia..aish..meraba-raba dalam dunia blog la nk buat header..syukur2..time kaseh untuk kamu..kamu..kamu..nanti ada duit..saya belanja..hehe
nanti kedatangan header yang laen..yuhuu..hepy2..hehe

Tips dan Panduan Menghadiri Temuduga : Semasa & Akhir Temuduga

Semasa Temuduga : Beri salam atau ucapan selamat kepada panel temuduga.Mendengar dan menjawab soalan dengan betul.Mempunyai keyakinan diri dan motivasi yang tinggi.Bersikap tenang dan tidak gementar. Jangan sesekali menguasai sesi temuduga.Jangan membesar-besarkan diri serta bercakap panjang atau bercakap banyak.Jangan cerita masalah peribadi seperti urusan rumahtangga, kesihatan diri atau masalah kewangan.Jangan bertengkar dengan panel temuduga. Sekiranya calon tidak bersetuju dengan pandangan yang diberi oleh panel temuduga, berilah pandangan lain secara berhemah.Jangan mengkritik bekas majikan anda atau mana-mana pihak lain.Jangan mengunyah gula getah atau makan gula-gula semasa temuduga.Jangan menunjukkan 'silent' protes jika lambat dipanggil panel temuduga.
Akhir Temuduga :
Biarkan panel temuduga menamatkan sesi temuduga.Apabila sesi temuduga tamat, berilah ucapan terima kasih kepada panel temuduga kerana meluangkan masa dengan anda.Sebaik sahaja sesi temuduga tamat, tinggal…

Persediaan awal sebelum temuduga

Selidik Profil Syarikat/Jabatan, Jawatan atau Bidang Tugas Yang diPohon


Ia merupakan soalana-soalan asas yang lazim disoal oleh panel temuduga. Kegagalan menjawabnya menunjukkan seolah-olah calon tidak membuat persediaan yang rapi.
Kenalpasti Etika Berpakaian di Tempat Kerja
Sesetengah majikan di sektor swasta mempunyai etika berpakaian yang berbeza dengan sektor awam. Oleh itu, calon perlu memakai pakaian yang sesuai dengan etika berpakaian di tempat kerja tersebut untuk menghadiri temuduga.
Ulangkaji Hardskill
Ini juga merupakan soalan yang sering disoal untuk mengetahui tahap pengetahuan calon mengenai teori dan praktikal bidang yang dipelajarinya. Kegagalan calon menjawab dengan baik boleh menjejaskan peluang untuk mendapatkan jawatan tersebut.
Membuat Persediaan Berkaitan Soalan Yang Mungkin Ditanya
Supaya calon dapat berlatih menggunakan nada suara, kelajuan dan intonasi yang sesuai semasa temuduga. Calon boleh meminta bantuan rakan untuk memberi maklumbalas. Perlu diingat calon hendak…

Dah Lame Jatuh Cinta..

Image
assalamualaikum dan salam bulan syaaban..bagi yang mengambil peluang untuk banyakkan lagi buat amalan dalam bulan Syaaban ni ila ucapkan syabas..dan semoga korang semua sentiiasa hidup dalam lindungan dan keberkatan Allah..aminn
larik jauh dah topik ila nie..hehe..sebenarnya..err..sebenarnya..ila dah jatuh cinta pandang 1234 dan beratus2 dan beribu2  kali dah dengan doodle kat bawah nie



pinjam ek sis Azzah:)
si kartun doodle..yang kat atas tu sis Azzah punye doodle..dah banyak ila jumpe blogger yang kreatif tahap tak tau nak cakap pe..perhh! memang ila tabik spring bagi blogger yang kreatif nie..ila dah byk kali cube buat doodle sendiri tapi tangan ila nie keras macam kayu..lukis orang lidi pom gagal lagi..hermm
dah jadi satu kemestian kepada kite tertarik dengan sesuatu atau benda yang menarik.bagi ila dengan melukis doodle nie banyak gak kebaikan..pesanan dan nasihat melalui lukisan ni mudah di fahami oleh pembaca..jadi tak perlu taip panjang2 entry * macam ila sekarang..
jimat masa wa c…

Jangan Ada Iri Hati

Image

Lessons

Image

Doa Sebelum Tidur

Image
sumber : facebook

Rukun Islam

Image

Rukun Iman

Image

Keutamaan Syaaban

Image
Allah swt mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Allah juga banyak mengurniakan rahmat kepada hambaNya. Rasullah bersabda yang bermaksud: “Allah mengangkat amalan-amalan semua hambaNya pada bulan ini.”

Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara dari maksiat. Taubatnya diterima juga terselamat dari mara bencana pada tahun berkenaan. Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud: “Barang siapa yang membesarkan Syaaban dan bertakwa kepada Allah swt serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkannya daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit.”

Kasih dan ketaatan orang yang beribadat pada tahun itu terhadap Allah akan kekal. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghidupkan malam dua hariraya dan malam pertengahan bulan Syaaban, maka hatinya tidak mati biarpun semua hati mati ketika itu.”

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Mus…