<
IlaaSuhailaa
'JANGAN'
Thursday, June 28, 2012 • June 28, 2012 • 4 comments


1. Jangan sengaja lewatkan solat.
2. Jangan masuk tandas tanpa memakai alas selipar.
3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing.
4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh.
5. Jangan tidur selepas solat Subuh.
6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
7. Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.
8. Jangan pakai sepatu yang berlainan pasangan atau pun memakai sebelah sahaja.
9. Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
10. Jangan bergaul bebas di tempat kerja.
11. Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa.
12. Jangan ego untuk meminta maaf kalau memang kita bersalah.
13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan.
14. Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja.
15. Jangan bakhil untuk bersedekah.
16. Jangan banyak ketawa.
17. Jangan biasakan berbohong.
18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.
19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
20. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.

sumber : pakarcinta

Akhirnya dah pandai
Wednesday, June 27, 2012 • June 27, 2012 • 0 comments

wah2..assalamualaikum korang yang ila sayang sgt2 tuu..kemaen heppy ila nie..alhmdulillah..biarlah orang kate ila dah ketinggalan zaman tapi ila bangga sebab dah pandai nak buat header yang tranparent tuu..mekasih kepada BFF  yang tersayang..

nextime dah boleh buat header cantek2 guna kepakaran diri sendiri..kalo takde dia..aish..meraba-raba dalam dunia blog la nk buat header..syukur2..time kaseh untuk kamu..kamu..kamu..nanti ada duit..saya belanja..hehe

nanti kedatangan header yang laen..yuhuu..hepy2..hehe



Tips dan Panduan Menghadiri Temuduga : Semasa & Akhir Temuduga
Tuesday, June 26, 2012 • June 26, 2012 • 0 comments

Semasa Temuduga :
  • Beri salam atau ucapan selamat kepada panel temuduga.
  • Mendengar dan menjawab soalan dengan betul.
  • Mempunyai keyakinan diri dan motivasi yang tinggi.
  • Bersikap tenang dan tidak gementar. Jangan sesekali menguasai sesi temuduga.
  • Jangan membesar-besarkan diri serta bercakap panjang atau bercakap banyak.
  • Jangan cerita masalah peribadi seperti urusan rumahtangga, kesihatan diri atau masalah kewangan.
  • Jangan bertengkar dengan panel temuduga. Sekiranya calon tidak bersetuju dengan pandangan yang diberi oleh panel temuduga, berilah pandangan lain secara berhemah.
  • Jangan mengkritik bekas majikan anda atau mana-mana pihak lain.
  • Jangan mengunyah gula getah atau makan gula-gula semasa temuduga.
  • Jangan menunjukkan 'silent' protes jika lambat dipanggil panel temuduga.

Akhir Temuduga :

  • Biarkan panel temuduga menamatkan sesi temuduga.
  • Apabila sesi temuduga tamat, berilah ucapan terima kasih kepada panel temuduga kerana meluangkan masa dengan anda.
  • Sebaik sahaja sesi temuduga tamat, tinggalkan bilik temuduga dengan segera dan  bersopan santun.
  • Pastikan barang-barang milik anda tidak tertinggal.

Persediaan awal sebelum temuduga
• June 26, 2012 • 0 comments

Selidik Profil Syarikat/Jabatan, Jawatan atau Bidang Tugas Yang diPohon


  • Ia merupakan soalana-soalan asas yang lazim disoal oleh panel temuduga. Kegagalan menjawabnya menunjukkan seolah-olah calon tidak membuat persediaan yang rapi.

Kenalpasti Etika Berpakaian di Tempat Kerja

  • Sesetengah majikan di sektor swasta mempunyai etika berpakaian yang berbeza dengan sektor awam. Oleh itu, calon perlu memakai pakaian yang sesuai dengan etika berpakaian di tempat kerja tersebut untuk menghadiri temuduga.

Ulangkaji Hardskill

  • Ini juga merupakan soalan yang sering disoal untuk mengetahui tahap pengetahuan calon mengenai teori dan praktikal bidang yang dipelajarinya. Kegagalan calon menjawab dengan baik boleh menjejaskan peluang untuk mendapatkan jawatan tersebut.

Membuat Persediaan Berkaitan Soalan Yang Mungkin Ditanya

  • Supaya calon dapat berlatih menggunakan nada suara, kelajuan dan intonasi yang sesuai semasa temuduga. Calon boleh meminta bantuan rakan untuk memberi maklumbalas. Perlu diingat calon hendaklah berlatih menjawab dan bukannya menghafal jawapan

Kenalpasti Lokasi Temuduga

  • Untuk memastikan calon tiba ke lokasi temuduga pada masa yang ditetapkan, sebaik-baiknya calon tiba 30 minit lebih awal bagi menyesuaikan diri dengan persekitaran.
  • Sediakan sijil-sijil asal beserta salinannya dan resume.
  • Pastikan sijil-sijil disusun mengikut keutamaan.
  • Cuba dapatkan nama/gelaran panel temuduga.                                                                              

Dah Lame Jatuh Cinta..
Monday, June 25, 2012 • June 25, 2012 • 2 comments

assalamualaikum dan salam bulan syaaban..bagi yang mengambil peluang untuk banyakkan lagi buat amalan dalam bulan Syaaban ni ila ucapkan syabas..dan semoga korang semua sentiiasa hidup dalam lindungan dan keberkatan Allah..aminn

larik jauh dah topik ila nie..hehe..sebenarnya..err..sebenarnya..ila dah jatuh cinta pandang 1234 dan beratus2 dan beribu2  kali dah dengan doodle kat bawah nie




pinjam ek sis Azzah :)

si kartun doodle..yang kat atas tu sis Azzah punye doodle..dah banyak ila jumpe blogger yang kreatif tahap tak tau nak cakap pe..perhh! memang ila tabik spring bagi blogger yang kreatif nie..ila dah byk kali cube buat doodle sendiri tapi tangan ila nie keras macam kayu..lukis orang lidi pom gagal lagi..hermm

dah jadi satu kemestian kepada kite tertarik dengan sesuatu atau benda yang menarik.bagi ila dengan melukis doodle nie banyak gak kebaikan..pesanan dan nasihat melalui lukisan ni mudah di fahami oleh pembaca..jadi tak perlu taip panjang2 entry * macam ila sekarang..

jimat masa wa cakap sama lu..aish..haa, ila buat muka tak malu..nak tahu nape?ila mintak dgn sis Azzah buatkan satu untuk ila..harap2 sis dapat buatla..hehe..teringin sakan nak tengok doodle tu..by da way, ila sangat2 sokong sis dengan lukisan doodle nie.. keep it up sis..

nextime..ila nk try gak buat doodle sendiri gak lah..nak kena belajar la dulu nampaknya..hehe..walaupun tak kreatif *maluuuu!!











Jangan Ada Iri Hati
Sunday, June 24, 2012 • June 24, 2012 • 0 comments


Lessons
• June 24, 2012 • 0 comments


Doa Sebelum Tidur
• June 24, 2012 • 2 comments


sumber : facebook

Rukun Islam
• June 24, 2012 • 0 comments


Rukun Iman
• June 24, 2012 • 0 comments


Keutamaan Syaaban
• June 24, 2012 • 0 comments


Allah swt mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Allah juga banyak mengurniakan rahmat kepada hambaNya. Rasullah bersabda yang bermaksud: “Allah mengangkat amalan-amalan semua hambaNya pada bulan ini.”

Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara dari maksiat. Taubatnya diterima juga terselamat dari mara bencana pada tahun berkenaan. Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud: “Barang siapa yang membesarkan Syaaban dan bertakwa kepada Allah swt serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkannya daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit.”

Kasih dan ketaatan orang yang beribadat pada tahun itu terhadap Allah akan kekal. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghidupkan malam dua hariraya dan malam pertengahan bulan Syaaban, maka hatinya tidak mati biarpun semua hati mati ketika itu.”

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripada Saiyidatina Aisyah r.a, dia telah berkata yang bermaksud: “Adalah Rasulullah saw sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Rasulullah akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak dari puasanya di bulan Syaaban.”

Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud: “ Keutamaan bulan Syaaban ke atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaan aku di atas semua nabi-nabi yang lain, sedangkan keutamaan bulan Ramadan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhlukNya.”

Sabda Nabi saw maksudnya : "Lakukanlah amalan setakat kamu terdaya. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu semua jemu. Sembahyang yang paling disukai oleh Nabi Muhammad saw iaitu yang dilakukan secara berterusan walaupun sedikit apabila baginda sembahyang. Apa jua sembahyang ia akan dilakukan secara berterusan" (Hadis Riwayat Bukhari)

selamat beramal..



Welcome to my blog . Please navigate around happily. And follow me if you like to ;> Don't forget to leave your footsteps so I can visit you back ;3 bold italic underline strike

Diary About Link Stuff


Put your cbox code here ! :)
< Template By: Umi Humaira
Big helped: Wana
Owner: IlaaSuhailaa