<
IlaaSuhailaa
‎10 GANGGUAN SYAITAN KETIKA SOLAT
Thursday, October 27, 2011 • October 27, 2011 • 6 comments

sumber FB

Antara gangguan ketika melakukan solat adalah:

1) Berasa was-was ketika melakukan takbiratulihram

Saat membaca takbiratul ihram, ‘Allahu Akbar’, seseorang akan berasa ragu-ragu apakah takbir yang dilakukannya itu sah atau belum sah.

Sehingga dia mengulanginya sekali lagi dengan membaca takbir. Perasaan itu akan berterusan kadang-kadang sampai imam hampir rukuk.

Ibnu Qayyim berkata, “Termasuk tipu daya syaitan yang banyak mengganggu mereka adalah was-was dalam bersuci (berwuduk) dan niat atau saat takbiratul ihram dalam solat”. Was-was itu membuat mereka terseksa.

2) Tidak memberi tumpuan ketika membaca bacaan dalam solat

Sahabat Rasulullah, Uthman bin Abil ‘Ash datang kepada Rasulullah dan mengadu, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan hadir dalam solatku dan membuat bacaanku salah.” Rasulullah menjawab, “Itulah syaitan yang disebut dengan khinzib.

“Apabila kamu berasakan kehadirannya, ludahlah kekiri tiga kali dan berlindunglah kepada Allah. Aku pun melakukan hal itu dan Allah SWT gangguan itu dariku” (Hadis Riwayat Muslim).


3) Lupa jumlah rakaat yang dikerjakan

Abu Hurairah r.a berkata, “Sesungguhnya Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jika seorang daripada kalian solat,syaitan akan datang kepadanya untuk menggoda sampai mereka tidak tahu berapa rakaat yang dikerjakan. Apabila seorang daripada kalian mengalami hal itu, hendaklah ia sujud dua kali (sujud sahwi) saat ia masih duduk dan sebelum salam, setelah itu baru mengucapkan salam.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).


4) Hadirnya fikiran yang memalingkan tumpuan

Abu Hurairah berkata, “Rasulullah bersabda yangbermaksud: “Apabila dikumandangkan azan solat, syaitan akan berlari seraya terkentut-kentut sampai ia tidak mendengar suara azan.

Apabila muazin selesai azan, ia kembali lagi danjika iqamat dikumandangkan dia berlari. Apabila selesai iqamat, dia kembali lagi.

Ia akan selalu bersama orang yang solat seraya berkata kepadanya,’Ingatlah apa yang tadinya tidak kamu ingat!’ Sehingga orangitu tidak tahu berapa rakaat ia solat.” (Hadis Riwayat Bukhari).


5) Tergesa-gesa menyelesaikan solat

Ibnu Qayyim berkata: “Sesungguhnya tergesa-gesa itu datang daripada syaitan, kerana tergesa-gesa adalah sifat gelabah yang menghalangi seseorang untuk berhati-hati, tenang dan santun serta meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Tidak ada ketenangan atau thuma’ninah. Pada zaman Rasulullah ada orang solat dengan tergesa-gesa. Akhirnya Rasulullah memerintahkannya untuk mengulanginya kerana solat yang ia kerjakan belum sah.

Rasulullah bersabda kepadanya, “Apabila kamu solat, bertakbirlah (takbiratul ihram). Lalu bacalah daripada al-Quran yang mudah bagimu, lalu rukuklah sampai kamu benar-benar rukuk (thuma’ninah), lalu bangkitlah daripada rukuk sampai kamu tegak berdiri.

Kemudian sujudlah sampai kamu benar-benar sujud(thuma’ninah) dan lakukanlah hal itu dalam setiap rakaat solatmu.” (HadisRiwayat Bukhari dan Muslim).

6) Melakukan gerakan yang tidak perlu

Dahulu ada seorang sahabat yang bermain kerikil ketika sedang tasyahud. Ia membolak-balikkannya. Melihat hal itu, Ibnu Umar segera menegurnya selepas solat.

“Jangan bermain kerikil ketika solat kerana perbuatan itu berasal daripada syaitan. Tapi kerjakan seperti apa yang dikerjakan Rasulullah”. Orang itu bertanya, “Apa yang dilakukannya? “Kemudian Ibnu Umar meletakkan tangan kanannya di atas paha kanannya dengan jari telunjuk menunjuk ke arah kiblat atau tempat sujud. “Demikianlah saya melihat apa yang dilakukan Rasulullah s.a.w,” kata Ibnu Umar (Hadis Riwayat Tirmidzi).

7) Melihat ke kiri atau ke kanan ketika solat

Sedar atau tidak, jika seseorang itu melihat kekiri atau ke kanan, itu akibat godaan syaitan yang menggoda. Kerana itu,selepas takbiratul ihram, pusatkan pandangan pada satu titik iaitu tempat sujud. Sehingga perhatian kita menjadi fokus dan dicuri syaitan. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Aisyah beliau berkata, “Saya bertanya kepada Rasulullah hukum melihat ketika solat”. Rasulullah menjawab, “Itu adalah curian syaitan atas solat seorang hamba.” (Hadis Riwayat Bukhari).

8) Menguap dan mengantuk

Rasulullah bersabda bermaksud: “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Kerana itu, apabila kamu ingin menguap, tahanlah.”(Hadis Riwayat Thabrani).
Dalam riwayat lain Rasulullah bersabda, “Ada pun menguap itu datangnya daripada syaitan, hendaklah seseorang mencegahnya(menahannya) selagi boleh. Apabila ia berkata ‘ha…’ bererti syaitan tertawa dalam mulutnya” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

9) Bersin berulang kali ketika solat

Syaitan ingin mengganggu kekhusyukan solat dengan bersin sebagaimana yang dikatakan Abdullah bin Mas’ud, “Menguap dan bersin dalam solat itu daripada syaitan.” (Riwayat Thabrani).

Ibnu Mas’ud berkata, “Bersin yang tidak disenangi Allah adalah yang terjadi dalam solat sedangkan bersin di luar solat itu tetap disenangi Allah. Hal itu tidak lain kerana syaitan memang ingin mengganggu solat seseorang dengan pelbagai cara.”

10) Terasa ingin buang angin atau buang air

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang daripada kalian bimbang apa yang dirasakan di perutnya apakah keluar sesuatu daripadanya atau tidak, janganlah sekali-kali ia keluar dari masjid sampai ia yakin mendengar suara (keluarnya angin) atau mencium baunya” (HadisRiwayat Muslim).

Berbahagialah orang Muslim yang selama ini terbebas daripada pelbagai macam gangguan syaitan dalam solat mereka. Semoga kita semua dibebaskan Allah daripada gangguan berkenaan.

~Bagi yang berasakan gangguan itu, sebahagian atau keseluruhannya, janganlah putus asa untuk berjihad melawan syaitan terkutuk.

selamat datang partner..
• October 27, 2011 • 0 comments

My Photo
orang dia camnie ek?

jom pakat2 serbu si empunye blog baru nie..
dia baru jer nak belajar berblogging..pe kate korang terjah dia..ayuhh



siapa-siapa nak sponser ila pergi overseas? n.n
• October 27, 2011 • 2 comments

Perancis

hahaha..dek kerana melihat gambar2 orang pi melancong ke overseas..terdetik plak dah rase jeles di hati..waaa..nak pi gak lah..korang mesti nak ajak ila gak kan pi melancong?*gedik..

takpe2..orang kate kalo ada impian dan angan2 pasti terjadi...tapi kena ada usha lah sebab ia tak datang bergolek..and utk pengetahuan korang..insyaAllah dalam semester 6 sem depan..kelas ila dah ada perancangan (baru planning) nak pi Beijing..tu pom kalo kertas kerja diluluskan..

insyaAllah..kalo ada rezeki ada lah..chau..!



bila diuji dengan cinta,tolong jangan putus asa
Wednesday, October 26, 2011 • October 26, 2011 • 4 comments

Love is in the Air Graphic

setiap insan yang bernyawa pasti rase ingin disayangi..dimanjakan..di ambil berat dan sebagainya lah..tapi kita tak boleh terlalu terdesak sehingga memaksa orang laen utk menyayangi kite lebih2 sebab kita tak tahu macam mana isi hati orang tu terhadap kita..

ila tak kate tak boleh utk mewujudkan relationship tu dengan orang tersebut tetapi tanggung lah risiko menyanyangi orang yang sayang kite sekadaran sahaja..dan setahu ila..bile hubungan nie dah wujud..dalam beberapa bulan pasti akan timbul pertelingkahan kecil yang mana kesefahaman dalam diri masing2 takde.. 

sebab?seperti ila cakapkan awal2 lagi..jadi,cari lah orang yang betol2 menyayangi kite..kerana bile benda tu dah wujud..pasti dalam hubungan tersebut insyaAllah aman disamping mendapat keredaan Allah..dan seterusnya menjaga batas2 dalam hubungan..

Allah kadang2 mempertemukan kita dengan orang salah supaya lain kali kita boleh berfikir dan berjaga-jaga dengan orang sekeliling kita..sejauh mana kita pergi..sepelik mana kite..Allah tetap sudah tetapkan jodoh kita..melaenkan kita sendiri yang nak carik pasal dengan mencari partner yang salah..

sekian..
~ilasuhaila~

so,lets try to think deeply about life..
• October 26, 2011 • 0 comments

Life's Too Short Graphic


Define: Friend Graphic


Strong Graphic



Funny Friends Graphic

kredit to : pyzam.com



tangani masalah dengan sebaik mungkin
• October 26, 2011 • 2 comments

google imej

assalamualaikum sahabat..teman..sayang2 dan semualah..dalam bersuka ria kita tak tahu sampai bile kegembiraan itu kekal dan tak tahu bile pula dugaan atau masalah datang..namun,itu sudah menjadi lumrah hidup..yang senang pasti akan susah..yang gembira pasti akan sedih..

wahai pembaca yang sangat2 ila sayang..setiap manusia pasti akan didampingi masalah..oleh itu..kita sebagai manusia yang mempunyai akal dan kewarasan yang baek..seharusnya pandai mengatasi masalah ini dengan baek..jangan sesekali berfikir utk menjauhi masalah ini dengan membawa unsur2 yang tidak baek..

dan jangan sesekali atasi masalah ini dengan kegiatan yang tidak bermoral atau bertindak dengan akal yang singkat..sesungguhnya ujian itu hanyalah sementara..bersabarlah sayang hadapi kesulitan hidup kerana Allah Maha Adil lagi Maha Mengetahui..

sayang2 ila jangan cepat melatah dalam mengambil tindakan yang tidak baek tau..Allah turunkan hujan kerana 1001 sebab..Allah datangkan matahari pun punye 1001 sebab..akhirnye terserlah pelangi yang Subhanallah cantek tak dapat digambar dengan kata2 kerana itu adalah hadiah setelah Hujan dan Matahari terik datang menerpa..

ila sangat2 bangga bagi orang yang berjaya mengatasi masalah dengan cara paling baek..kerana itu melambangkan keteguhan iman kita apabila diduga dalam pelbagai cara sekalipom..ingatlah.Allah sentiasa bersama kita..dalam hidup..kegembiraan dan kesedihan hidup bukan berpunca daripada siapa2 kerana bukan orang laen perlu tangani semua itu..sebab semua itu kita yang wajib hadapi..

muhasabah diri ~ilasuhaila~


Lirik Lagu Super Bass – Nicki Minaj
Tuesday, October 25, 2011 • October 25, 2011 • 0 comments



This one is for the boys with the boomin’ system
Top down, AC with the coolin’ system
When he come up in the club, he be blazin’ up
Got stacks on deck like he savin’ up
And he ill, he real, he might got a deal
He pop bottles and he got the right kind of build
He cold, he dope, he might sell coke
He always in the air, but he never fly coach
He a muthafuckin trip, trip, sailor of the ship, ship
When he make it drip, drip kiss him on the lip, lip
That’s the kind of dude I was lookin’ for
And yes you’ll get slapped if you’re lookin’ ho
I said, excuse me you’re a hell of a guy
I mean my, my, my, my you’re like pelican fly
I mean, you’re so shy and I’m loving your tie
You’re like slicker than the guy with the thing on his eye, oh
Yes I did, yes I did
Somebody please tell him who the eff I is
I am Nicki Minaj, I mack them dudes up
Back coupes up, and chuck the deuce up
Boy you got my heartbeat runnin’ away
Beating like a drum and it’s coming your way
Can’t you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?
He got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Yeah that’s that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, he got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, yeah that’s that super bass
This one is for the boys in the Polos
Entrepreneur niggas in the moguls
He could ball with the crew, he could solo
But I think I like him better when he dolo
And I think I like him better with the fitted cap on
He ain’t even gotta try to put the mac on
He just gotta give me that look, when he give me that look
Then the panties comin’ off, off, unh
Excuse me, you’re a hell of a guy
You know I really got a thing for American guys
I mean, sigh, sickenin’ eyes
I can tell that you’re in touch with your feminine side, oh
Yes I did, yes I did
Somebody please tell him who the eff I is
I am Nicki Minaj, I mack them dudes up
Back coupes up, and chuck the deuce up
Boy you got my heartbeat runnin’ away
Beating like a drum and it’s coming your way
Can’t you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?
He got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Yeah that’s that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, he got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, yeah that’s that super bass
See I need you in my life for me to stay
No, no, no, no, no I know you’ll stay
No, no, no, no, no don’t go away
Boy you got my heartbeat runnin’ away
Don’t you hear that heartbeat comin’ your way?
Oh it be like, boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Can’t you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?
Boy you got my heartbeat runnin’ away
Beating like a drum and it’s coming your way
Can’t you hear that boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass?
He got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom bass
Yeah that’s that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, he got that super bass
Boom, badoom, boom
Boom, badoom, boom, yeah that’s that super bass

kritik atau...?
• October 25, 2011 • 0 comments

imej google

salam blogger kesayangan ila..pernah dengar kritik mengkritik?dikritik?
mesti mesti dah lali dengar perkataan nie..dah naek cemuh dah..lebih2 lagi dengan pengkritik..hadoii..

kita boleh mengkritik orang tetapi dengan cara baek..bukan sampai orang yang menerima kritikan itu rase tercabar..maruahnye rase jatuh..never judge or critic people in front of strangers except korang tu dalam sesuatu audition..betol?

ingat tau..tak semua orang boleh menerima kritikan itu secara kasar..sebaeknya..biarlah ada tatatertib even sebagai seorang sahabat..sebab manusia bukan punye satu jiwa yang sama..REMEMBER!!

oleh itu..sama2 lah muhasabah diri sebelum diri dikritik atau dah ada keinginan menjadi pengkritik tegar..sekian..

nilai manusia dibandingkan dengan binatang
Sunday, October 23, 2011 • October 23, 2011 • 4 comments

sumber : facebook

2 3 kali refresh page home di Facebook..terjumpe sumber gambar diatas yang mana isu yang sedang kecoh dan mendapat perhatian diseluruh dunia..iaitu kanak2 berumur 2 tahun digilis lori dan seramai 18 orang yang lalu lalang disitu tidak menghiraukan kanak2 tersebut..

ini patut dijadikan satu isu yang patut kita semua ambil berat kerana nilai dalam diri manusia mula luntur dan mula bertindak mementingkan diri..nasib seorang kanak2 yang dilanggar dan tersiksa sendirian akibat digilis lori tu tak diendahkan..

nasib baek mak cik pengutip sampah yang mane individu yang ke 19 dengan penuh belas kasihan dan adanya sifat kemanusiaannya itu datang menyelamatkan kanak2 tersebut..dan mencari ibu bapa kanak2 tersebut..see..'mak cik pengutip sampah' nilah ada hati perut..

tengok gambar diatas..seekor anjing memindahkan seekor lagi anjing yang dilanggar oleh kereta..binatang pom ada perasaan kasihan dengan spesies dia sendiri..manusia yang ada akal?pikirlah sendiri..dunia maju kalau nilai murni takde dalam diri..takde gunanya..

ambil lah tauladan daripada keadaan yang berlaku disekeliling kita..moga2 kita bukan daripada manusia yang mempunyai sikap tersebut..



Welcome to my blog . Please navigate around happily. And follow me if you like to ;> Don't forget to leave your footsteps so I can visit you back ;3 bold italic underline strike

Diary About Link Stuff


Put your cbox code here ! :)
< Template By: Umi Humaira
Big helped: Wana
Owner: IlaaSuhailaa