<
IlaaSuhailaa
yeay..dah nak masuk Ramadhan
Saturday, July 23, 2011 • July 23, 2011 • 2 comments

sumber : atok google

assalamualaikum..sedar tak sedar..tak lame lagi kite dah nak masuk bulan mulia yg mane bulan yang penuh keberkatan dan manusia berlumba-lumba untuk membuat amal..kagum dan bangga sebab aku dilahirkan sebagai seorang islam..terima kaseh Allah..

fuhh..biler buke jer tV..da penuh iklan raye..aish..sepatotnye dorang kena lebih iklankan utk menyambut Ramadhan kan2?setuju tak?bulan Ramadhan bulan rezeki bagi umat Islam..lebih2 lagi berkaetan dgn makanan..pakaian..alat2 biskut..perhiasan rumah..

paling seronok kalo sebut pasal BAZAR RAMADHAN..aku suke sgt tengok gelagak manusia rambang mata biler dihidangkan dgn makanan yang bermacam2 jenis..haish..nafsu makan..sape boleh tahan..lebih2 lagi puasa..^^,

kalo kat Kelantan nie..paling best skali kalo berhampiran Stadium..mak ai..memang jalan jam gile2 r..tak saba rasenye nak menunggu kehadiran bulan mulia nie..bagi yang ingin melakukan anjakan paradigma ke arah kebaekan..elok sgtlah mulakan langkah awal beramal dgn bulan RAMADHAN..

okehla..takat nie dulu..babaiii...selamat menyambut buLan Ramadhan especially kpd umat islam seluruh dunia..

Petua Merawat Senggugut
Friday, July 22, 2011 • July 22, 2011 • 6 comments

Senggugut atau juga dikenali sebagai (Premenstrual dysphoric disorder /dysmenorhoea) merupakan sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita. Senggugut dibahagikan kepada dua iaitu Senggugut utama dan Senggugut kedua.
Senggugut utama
Senggugut utama atau Senggugut primari adalah disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh badan yang menyebabkan pengecutan rahim yang luar biasa kuat. Senggugut utama biasanya berlaku pada wanita remaja belum kahwin dan menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid.

Senggugut kedua
Sementara senggugut Senggugut sekondari disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim ( endometriosis ) dan berlaku pendarahan di dalam perut, atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan pendarahan haid.
Risiko senggugut
Pemeriksaan doktor adalah diperlukan memandangkan endometriosis boleh menyebabkan kemandulan.
Gamat berkesan menahan sakit dan radang ketika senggugut. la turut memainkan peranan dengan mengurangkan pengeluaran prostaglandin tadi.
Cara Merawat Senggugut
Pertukaran cara hidup seperti selalu senaman secara berkala dan permakanan seimbang mungkin melegakan sesetengah kesan PMDD. Terdapat bukti bahawa vitamin B6 dalam dos sehingga 100mg mampu meringankan simptom. Certain SSRIs provide relief as well. Pentakbiran Makanan dan Dadah U.S. (U.S. Food and Drug Administration – FDA) telah meluluskan empat ubat-ubatan bagi merawat PMDD: Fluoxetine (juga dikenali sebagai Prozac), diluluskan oleh Pentakbiran Makanan dan Dadah U.S. bagi PMDD pada 2000. Sertraline (Zoloft) diluluskan pada 2002, Paroxetine HCI (Paxil) dan juga Escitalopram Oxalate (Lexapro) juga telah diluluskan oleh FDA. Paten bagi Fluoxetine telah tamat tempoh, tetapi Eli Lilly berjaya mendapatkan paten baru bagi kegunaannya dalam rawatan PMDD, yang sejak itu dipasarkan secara meluas di bawah cap dagang Sarafem. Bagaimanapun Fluoxetine kini terdapat sebagai generik dalam dos yang sama dalam Sarafem, dengan harga generik kebiasaannya sebahagian kecil dari kos jenama Sarafem. L-tryptophan, a serotonin precursor, didapati dalam dua kajian menunjukkan kelegaan besar apabila dibekalkan dalam dos besar (enam gram) sehari.
Pilihan lain adalah rawatan hormon; rawatan paling mudah adalah pil perancang, yang mungkin mengurangkan atau malah menyingkirkan simptom. Pil perancang turut mampu memburukkan simptom sesetengah wanita kerana ia mengandungi progesteron dan ramai wanita mengidap PMS dan terutamanya PMDD adalah alahan kepada progesterone (yang terhasil semulajadi dalam tubuh mereka dan buatan). Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa progesterone mungkin merupakan punca PMDD dan PMS (Watson et al 1989; Leather et al 1999; Studd et al 2004).
Rawatan penuh hanyalah dengan membuang ovari atau putus haid (menopause). Bagaimanapun, rawatan hormon biasanya diperlukan bagi meniru aras hormon semulajadi.
Petua Nenek Moyang Melayu
Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.
Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.
Ubati senggugut dengan minuman air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.
Ambil sembilan biji pinang tua , dibakar hingga menjadi arang dan ditumbuk halus. Campurkan dengan secawan air suam dan minum. Amalkan petua ini sembilan hari berturut-turut dari hati mula kedatangan haid. Insyaallah, mujarab.
Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 atau 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun . Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .
Semasa sakit ketika haid, hendaklah sentiasa meminum air teh pahit tanpa gula.
minum teh tnpa gula nie aku selalu buat..kadang2 jadik kadang2 tak..tehee..
kredit : busuk.org

Katek baik rupenya..haha
Wednesday, July 20, 2011 • July 20, 2011 • 4 comments

aiseyyy...tuah ayam nampak di kaki..
tuah manusia nmpak di perut...eh silap..tuah manusia,tak siapa tahu laaa..

kejadian nie memang ada kena mengena dgn KATEK .. kenape? sebab nie lah buat aku terguling2 sorang..
wah..kau ila..kemaen nak kecoh satu kampung..ayam bertelur emas ke?

no..no..no..hahaha..klik je la pe yg ptot..nnti korang tahulah pe yang aku duk bebelkan sorang2 nie..muahahaa!!

p/s : thanx kpd sis aku inform pasal nie..

tido ku pasti lena malam nie..

Lirik Lagu Aishiteru – Zivilia Band
• July 20, 2011 • 2 comments

sumber : google

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saat ku harus bersabar dan trus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu
Sesuatu yang sangat sulit tuk ku jalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Kadang ku berpikir cari penggantimu
Saat kau jauh di sana
[*]
Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku
[**]
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru
Gelisah sesaat saja tiada kabarmu ku curiga
Entah penantianku takkan sia-sia
Dan berikan satu jawaban pasti
Entah sampai kapan aku harus bertahan
Saat kau jauh di sana rasa cemburu
Merasuk ke dalam pikiranku melayang
Tak tentu arah tentang dirimu
Apakah sama yang kau rasakan
Ulang [*][**]
Satu sendiri pikiran melayang terbang
Perasaan resah gelisah
Jalani kenyataan hidup tanpa gairah
Oo.. uoo.. lupakan segala obsesi dan ambisimu
Akhiri semuanya cukup sampai di sini
Dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
Ku mohon kau kembali
Kimita tuokukitemo
Kiminoi shuaguaratala
Shiniteruyo shiniteruyo
Ulang [*][**]
Wo wo wo.. a a ai aishiteru




pe korang buat kalau korang rase give up?
Monday, July 18, 2011 • July 18, 2011 • 4 comments


hadoi..lame da rasenye tak update blog..agak2nye da merajuk tahap gaban dah blog aku nie..olololo..gedik jer kan..penat betol permulaan sem baru nie..tapi aku kena kuat! yeah! bangun ila bangun utk negara.. n_n.

okelah..pe korang buat ek kalo korang rase tak der semangat atau nak give up?ce citer...



Welcome to my blog . Please navigate around happily. And follow me if you like to ;> Don't forget to leave your footsteps so I can visit you back ;3 bold italic underline strike

Diary About Link Stuff


Put your cbox code here ! :)
< Template By: Umi Humaira
Big helped: Wana
Owner: IlaaSuhailaa